Tv4 nyheterna

Tv4 nyheterna donderade just ut att "Samtliga riksdagspartier har anställt personal för att hantera de sociala medierna".
Denna nyhet fick, i förhållande till många andra nyhetsinslag, relativt lång tid i rampljuset.

Peter Eriksson varken bloggar, facebookar eller twittrar - han "är rädd för att det tar tid och man tror att man fått gjort något på riktigt." Intervjun med honom avslutas med frågan "vet du vad internet är?"
Göran Hägglund tycker det är roligt att twittra. T.o.m. väldigt roligt. Anledningen grundas i att det är: "korta gärna slagkraftiga kommentarer och jag trivs med den formen"
Maria Abrahamsson som kandiderar till riksdagen för moderaterna är aktiv, hon bloggar, facebookar och twittrar. Låter som att hon är säker på att komma in i riksdagen, dock inte tack vare bloggen. Hov hävdar att "skulle jag skriva något otroligt korkat som sen spred sig skulle det kunna riskera min plats i riksdagen."
Mona Sahlin twittrar ibland, och gjorde lite idag (torsdag) men det hör inte till de stora insatserna hon gör i den politiska valrörelsen.

KD, FP och C är de enda som säger nej till att de sociala medierna skulle få en avgörande betydelse i valrörelsen. Det är alltså fyra partier som i varierande skala, allt från absolut till kanske, som tror att de skulle påverka. Där i tror jag att vi har förklaringen till varför de anställt personal till att hantera de sociala medierna.
Varför skulle en person som är starkt kopplad till ett parti riskera att ta bort många väljare genom att skriva något korkat, chockerande eller avvikande från partipolitiken. Det är givetvis inte säkert, kanske inte ens troligt, att en person som är kandidat för moderaterna totalt skulle stjälpa partiet. Är man kanditat så tycker man antagligen som moderaterna i de stora frågorna, dummare än att jag fattar det är jag inte.
Jag tror inte heller att personalen som ska ansvara för de sociala medierna inskränker på politikernas yttrandefrihet.

Det jag tycker är att politikerna kan vara mer ärliga. Mer folkliga. Mer på jorden.
De rödgröna har en gemensam blogg. Frågan är om de verkligen förstått det genomslag som bloggar kan ha. Bevis finns i Norge och jag skulle även säga USA. Dock är jag inte så politiskt insatt så ta det med en nypa salt. Mona Sahlin skrev ett inlägg den 26/12, därefter dröjde det till den 19/1 innan nästa inlägg kom. Det senaste inlägget har 32 kommentarer och inlägget före det 46 st. Måste säga att det är förhållandevis många med tanke på att det gick 24 dagar mellan inläggen.

Klockan är mycket och jag vet väl egentligen inte vad jag ville säga med detta. Men jag vill ha mer folkliga partiledare och politiker. Folk som bloggar, facebookar, twittrar om de vill, och känner för det. Som inte anställer folk för att de ska hantera ovan nämnda samt några till sociala medier. Dessutom är begreppet väldigt omfattande. Vad menas egentligen med sociala medier? Vad ska den anställda personalen göra? Skriva egna inlägg? Eller prata med de andra vad de skriver?

Kvällsfunderingar från mig brukar vara snurriga. Det är första, och kanske även sista, inlägget med politisk inriktning på min blogg. Det är inte riktigt min hemmaplan, dock är det intressant och jag skulle vilja kunna mera.

Nu har jag även kommit ihåg att publicera, var så trött att tryckte på spara istället för publicera igår.

Kommentarer
Postat av: fyranyanseravjonas

Maria Abrahamsson är fyra eller femma på Moderaternas lista från Stockholm och därför väldigt säker på en plats i Riksdagen. Utöver det har hon varit ledarskribent på SvD under många år och därför stort kontaktnät i maktens korridorer.

De anställlda ska inte skriva något på twitter utan dra upp riktlinjer hur partiet skall förhålla sig till dessa nya kommunikationssätt. Alla vill skapa sin egna 'Obama-effekt' men ingen kommer troligen lyckas. Socialdemokraternas ansvariga ska ansvara för bloggen rodgron.se och intensifiera skrivandet på den borde vara första steget. För det sista är Mona Sahlin sämst på att kommunicera via twitter. Hon skriver bara kommunikéer!

2010-01-29 @ 12:48:15
URL: http://fyranyanseravjonas.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0